Problemen met de distributieketting van uw BMW?
Ondervindt u problemen met uw BMW, zoals een ratelend geluid bij het starten, verminderde motorprestaties of een brandend olielampje? Dan is de kans groot dat de distributieketting aan vervanging toe is. Hoewel BMW aangeeft dat de distributieketting een autoleven lang mee zou moeten gaan, zien wij bij RK Auto in Heerhugowaard regelmatig problemen, vooral bij de bekende N-motoren.
Veelvoorkomende signalen van distributiekettingproblemen
-
Ratelend of tikkend geluid bij het starten van de motor
-
Verhoogd brandstofverbruik
-
Brandend rood olielampje op het dashboard
-
Verminderd motorvermogen
-
Motormanagement- of storingsmelding
-
Onregelmatig of slecht lopende motor

Wat gebeurt er bij een versleten distributieketting?
Door de krachten die tijdens het rijden op de distributieketting werken, kan deze na verloop van tijd uitrekken. Dit verstoort de timing van de motor, waardoor deze steeds slechter gaat lopen. Uiteindelijk kunnen er storingen ontstaan aan bijvoorbeeld de Vanos (variabele kleptiming) en de oliepomp. In het ergste geval kan dit leiden tot ernstige en onherstelbare motorschade.
Extra risico: de kettinggeleider
Bij veel BMW-motoren is de kettinggeleider van kunststof gemaakt. Dit materiaal kan na verloop van tijd breken, waardoor losse delen in de motor terechtkomen. Deze kunststof delen kunnen de oliepomp verstoppen, waardoor belangrijke motoronderdelen zoals drijfstanglagers onvoldoende smering krijgen. Dit kan leiden tot ernstige motorschade.
BMW-motoren met veelvoorkomende distributiekettingproblemen
Diesel
-
N47-serie (2007–2015)
-
N47D16, N47D20 (1-serie, 2-serie, 3-serie, 5-serie, X1, X3, X5)
-
-
N57-serie (2008–2018)
-
N57D30 (3-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X5, X6)
-
-
M47-serie (vooral M47D20, oudere diesel, o.a. 3- en 5-serie)
-
B47-serie (vroege bouwjaren, opvolger van N47, 1-serie, 3-serie, X1)
-
B57-serie (nieuwste generatie zescilinder diesel, incidenteel)
Benzine
-
N20-serie (2011–2015)
-
N20B20 (o.a. 320i, 328i, 520i, X1, X3, Z4)
-
-
N26-serie (vergelijkbaar met N20, o.a. in de VS en MINI Cooper S)
-
N43-serie (2007–2013)
-
N43B16, N43B20 (1-serie, 3-serie, 5-serie, 116i, 118i, 316i, 318i, 320i)
-
-
N45-serie (vooral in 1-serie en 3-serie, beperkte distributiekettingproblemen)
-
N42/N46-serie (oudere viercilinder benzinemotoren, 2001–2012, 3-serie, 5-serie)
-
B38/B48/B58-serie (nieuwere generatie drie-, vier- en zescilinder benzinemotoren, incidenteel gemeld)
Overige
-
M57-serie (3.0 diesel, vooral X5 330d, incidenteel)
-
S-motoren (M-modellen, zelden maar niet uitgesloten, vooral bij hoge kilometerstanden)
Herkenbaar? Neem direct contact op!
Ervaart u een van deze problemen met uw BMW? Wacht niet te lang en neem direct contact op met RK Auto in Heerhugowaard. Wij kunnen uw distributieketting professioneel inspecteren en indien nodig tijdig vervangen, zodat u verdere schade voorkomt en weer veilig de weg op kunt.
RK Auto – Uw BMW-specialist in Heerhugowaard